Wizerunki Stworzy i Zduszy, nowe – część 2

Nowe wizerunki Stworzy i Zduszy

Czeskie Południce (Polednice) i Wieszczyce:

Polednica z muzeum boginek i bogunów

Nikola Culik – Południca

Nikola Culik – Południca

Południca polska – z Wiedźmina

Południca z czeskiego filmu

Południca demoniczna

inna filmowa demoniczna południca

Nicola Culik- Wieszczyce

Nicola Culik – południce

Nicola Culik- Wieszczyce

Nicola Culik- Wieszczyce

Pszespolnica

Łużycka pszespolnica

Dziennice

John Atkinson Grimshaw – Dziennica-świetlica

Dziennica-Świetlica morska

Jeszcze jedna Dennica-Swetlica

Wodniki i Wodnice

Wodnik

Nikola Culik – Wodnik

Stanisław Witkiewicz (Witkacy) – Wodnik

czeski wodnik Hastamranka z muzeum bogunów

Wodnik z fajką – czeska rzeźba ogrodowa

wodnik z karpiem – czeska rzeźba ogrodowa

Wodnik – Strażnik Jeziora



Henryk Siemiradzki – Wodnica

Drasznice

Agriba – Drasznice

wschodnia wersja Baby Jagi – Drasznicy

W. Korolkow – drasznica z Rosji, Pani Inicjacji

Drasznica ze wschodu Słowiańszczyzny

Drasznica z czeskiego muzeum

Jeszcze jedna czeska Drasznica lub Czerounica

Dziwożony

Dziwożona

Dziwożona z Rusi

Dyjbołty i Czarty

Dyjbołt


Czarty

Symbol czarta ziołowego


czart

Czarcisko ozdobne

Bannik

W. Korolkow – Bannik-Wannik (banik-wenik, wenik – także rózga wierzbowa do oćwiczania w Bani)


Kraśniaki


Kraśniak

Kraśniak domowy z Rosji

Kraśniak, kocur i myszy


Krasniczka – devicka lasky, czyli  miłosna z Czech



Krasniaki Lechickie – Pomorskie, Polskie, Łużyckie, Wieleckie, Draweńskie

Kraśniaki prerafaelickie

Skrzaty

Skrzat z Serbii

Czeski skrzat leśny

rzeźba czterotwarzowego skrzata w Jesenikach

Skrzęt Świetlisty

Skrzat zębaty


Skrzat s Moraw wersja nowoczesna z czapą szlachecką

Skrzat, czyli Skrzęt –  nad potokiem

skrzacie lampy

Chorwackie Skrzęty – Patuljaki

portret Patuljaka


Patuljaki z okładki

Patuljak z Ptuju – raczej kiczolak

Ogrodowy – klasyka



Para – z punktu widzenia sztuki absolutny kicz, ale trafia ludziom do serca


Domowiki

Domovoj

Swietłana Krotowa – Domowoj


Domowoj – klasyczny

Para olbrzymich Domowików z Górskiego Karabachu


Domowik

Rzeźba drewniana w powszechnej sprzedaży


To Żyr, domowy pożeracz – klasyczny, bardzo stary (XIX wiek)

Domowik karmiący, chociaż to jego trzeba zawsze karmić


Domowik przy pieczeniu chleba




Licho – jako Żyr

W. Korolkow – Licho

Welesożar


Skarbki

Skarbek-Skrzętek (Skarbnik)

Skarbek-Skrzętek (Skarbnik) z Wieliczki

Laskowce

W. Korolkow Lesnik

Leśnik – Laskowiec

czeski Lesniczek

Łużycki Laskowiec

Leśny Mąż Hejkal

leśny skrzat ogrodowa sztuka czeska


Laskowiec Tichon z Rusi

Laskowce z Zachodniej Słowiańszczyzny

Laskowiec przyrodzony

Kikomora-Szyszymora, Leszy i Skałoludy

Szyszymory, Szoszuny, Kikomory

Stroje Kikimorze na Święto Kostromy

W. Korolkow – Szyszymory

Szyszymory czeskie


Sziszun z Szumawy

Klasyczna Szyszymora – Lisiokurzobaba

kikimora z szyszunem – demon

Kikimora

i jeszcze jedna




Rusałki i Brzeginie


W. Korolkow Rusałki


W Korolkow – Rusałka

W. Korolkow – Brodzice-Błotnice

W. Korolkow – Brodarica i wojowie

A. Klimenko – Biereginia

Boginki Doli

Sojenice (Rodzanice) przyniosły nowonarodzonemu wierg-wyrok

W. Korolkow – Dola i Niedola

Rarach, czyli Raróg

Demon- Zdusz Strach-Rarach z czeskiego muzeum

Raraszek – rzeźba ogrodowa

Aitwary – po polsku Oćwiary

Litewskie Aitvaras (Aitwary) – przybierają poza postacią domowika postać  smoka przynosząc domowi bogactwo. Litewski duch opiekuńczy domu, przedstawiany jest także często w postaci czarnego ognistego koguta – jest to raczej postać skrzata, skrzęta – skrzącego się złotem i bogactwem, skrzętnego zbieracza wszystkich pozostawionych nie na miejscu przedmiotów.

Aitwar pod postacią Skry-Skrząta (Ognistego znosiciela bogactwa)

Oć-wiara (Ot-wara) – w ptasich postaciach, zwłaszcza złotego koguta

Znak aitwara

Aitwaras – symbolizm

Aitwaras – symboliczny Skrzyniec płonący

Zdusze

Wilkodłaki

Wilkodłak – Psiogłowiec z 1493 roku


Upiory

Upyr – Ąpij wstaje z grobu

Upiór – W. Korolkowa



Zduchacze czyli Duchy

Duch dziewczyny zmarłej dziewicą

8 thoughts on “Wizerunki Stworzy i Zduszy, nowe – część 2

  1. Fantastyczny zbiór :D Ale jedno nie pasuje, mianowicie rysunek koncepcyjny z Wiedźmina to nie południca tylko Bruksa (Bruxa aka wampir). W wiedźminie południce owszem były, ale to akurat nie ich artwork ;) Podaje link do prawdziwej południcy.

    Pozdrawiam!

    • Och nie, Tu u nas panuje wzorowy porządek. Bo tutaj to nie są ludowe baśniuszki tylko prawdziwa Mitologia Słowian – Baja. To w ludowych baśniuszkach panuje bałagan, no i pełno tam przekręceń związanych z „nową” religią.

      Te Skrzęty u pana jakieś takie brzydkie, a one są piękne , świetliste. No i gdzie pan zgubił Plonki, Piędzimężyki i Krasne Ludki – skrzatowatych jest trochę ale nie dowolnie i bezliku ile wyobraźnia wygeneruje. Poza tym jest duża różnica między „uchrześcijanionymi” baśniuszkami a mitami.

      Bogunowie to istotne byty – formacje Świadomości Nieskończonej w Materii Wszechświata – nussonowe konstrukty ubrane w atomy, a nie kreska i farbki, ani żadne lalki dla dzieci albo dorosłych – to przejawy Żywiołów i Mocy – Mogtowiji – a Mogtowija to Magija, a nie jakaś tam new ageowa albo materialistyczna „magia” czy zabawa w magię z opowieści pani Rowling. Proszę się nie chwytać jezuickich metod tutaj są one zabronione. Jezuicka metoda – to wyjaśniam – „moje jest fajne, a ty robisz beeee”. Proszę uporządkować najpierw swój własny bałagan.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s